- kammerkor ved Universitetet i Oslo -

Tidligere konserter

Plakat for Death and Dawn-konserten

Death and Dawn (mai 2017)

I fellesskap med Berlin-koret Cantus Domus inviterte vi til Grønland kirke til et program med noen av de store stykkene fra romantikken; av Gustav Mahler, Max Reger og to stk. Mendelsohn – både Felix og Arnold. Disse komponistene befattet seg gjerne med livets store spørsmål, om å forsone seg med å være sårbart menneske. Fra 1900-tallet inngikk Poulencs ‘Sept chansons’ og stykker av Messiaen og Martin m.fl. De to korene samarbeidet første gang i 2016, da Vox Humana gjestet Berlin.

Plakat for 1936-konserten

Bittersøtt 1936 – Musikalsk tverrsnitt av et år (november 2016)

Vi valgte året 1936 til å belyse hvor sammensatt og forvirrende en epoke kan være. Hitler er ved makten, men krystallnatten ligger fortsatt foran oss. Sårene etter første verdenskrig er knapt leget, men det rasles på nytt i sablene. Frykten for den brune og den røde fare hausser hverandre opp. Musikkhistorien spriker, ulike stiler og ideologier innen kunstmusikken florerer og jazzen og musikalen vokser fram. Sammen med journalist og forfatter Christian Borch presenterte vi det musikalske og politiske året 1936 gjennom vidt forskjellige sjangre; fra den dystre samfunnskritiske musikken, via den surrealistiske franske poesien til den bekymringsløse amerikanske barbershop-tradisjonen. Kombinert med smaking av relevant og godt øl ble det en unik opplevelse for alle fem sansene.

Plakat for NordischerKlang-konserten

Nordischer Klang – Ulike blikk på det nordiske (mai 2016)

Finnes det en egen nordisk klang? Med friskt blikk og spesialskrevet musikk ønsket vi med dette programmet å presentere ulike sider ved det særegent nordiske, men også hvor tette båndene er fra Norden til det kontinental-europeiske, både når det gjelder tonal og tekstlig inspirasjon. I denne konserten, som også ble fremført på vår turné i Tyskland tidligere samme måned, var vi innom alt fra bestillingsverket «Nur ein lächeln lang», spesialskrevet for Vox Humana av Magnar Åm til et dikt av Rainer Maria Rilke, og til andre verk som «O Crux» av Nystedt, «Rosengårdsvise» av Rued Langaard, «Der Tod, das ist die kühle Nacht» av Peter Cornelius og «Le voci di sempre» av Bjørn Kruse. Konserten fant sted i Nationaltheatret i Oslo.

Plakat for Yuletide-konserten

«Yuletide» med Norwegian Cornett & Sackbuts (desember 2015)

Sammen med tidligmusikkensemblet Norwegian Cornett & Sackbuts framførte vi også i år folkelige og rytmiske spanske julesanger, og noen kjente og kjære sanger i ny drakt. Dette skjedde i Oslos eldste bygg, Gamle Aker kirke. Konsertserien var også denne gang en del av NCS sin konsertserie «Brennaktuell Barokk», og publikum fikk blant høre mindre kjente instrumenter som zinke og sackbut. Det ble også gjenhør med stoff fra Vox Humanas CD Yuletide, med musikk fra blant andre Magnar Åm og Benjamin Britten. Det ble en julekonsert med varm atmosfære og ordentlig julestemning!

Plakat for Fauré-konserten

Gabriel Faurés «Requiem» m.m. (november 2015)

Vox Humana inviterte, i samarbeid med Romerike Sinfonietta, til en konsert viet den store franske romantiker Gabriel Fauré. Programmet omfattet flere av hans sentrale verk for kor og orkester, hvorav kveldens hovedverk var «Requiem», med originalbesetningen fra 1893. I tillegg medvirket Ellen Sejersted Bødtker på harpe og Dan René Dahl på orgel. Solister var barytonen Njål Sparbo og sopranen Anniina Reinholdtsen. 300 fremmøtte fikk en usedvanlig vakker konsertopplevelse i Uranienborg kirke.

Plakat for Jordan-konserten

Musical Reflections – تأمّلات موسيقية (august 2015)

En varm uke i Jordan avsluttet vi med en konsert i flotte, moderne lokaler i Amman. Der hadde vi musikalske innslag sammen med Dozan Wa Awtar, et dyktig kor med medlemmer fra alle verdens kriker og kroker. Vox framførte flere norske klassikere, deriblant Ave Maris Stella og Våren av Edvard Grieg. Dozan framførte flere flotte arabiske verk og sammen avsluttet vi med en miks av Bruremarsj fra Valsøyfjord og en arabisk bryllupsang.

Plakat for Barne-TV-konsertene

«Vox Humana synger Barne-TV-minner» med Ragnhild Sælthun Fjørtoft (april 2015)

En av Vox Humanas mer orginale konsertideer ble en realitet da vi i april 2015 avholdt tre konserter med musikk fra Barne-TV-historien på Kavakava i Oslo. Til å lose oss trygt gjennom det hele hadde vi med oss ingen ringere enn mangeårig kanalvert i NRK Ragnhild Sælthun Fjørtoft. All musikken var arrangert og tilrettelagt av koret selv.
Se video og bilder ››

Plakat for Yuletide-konserten

«Yuletide» med Norwegian Cornett & Sackbuts (desember 2014)

Sammen med tidligmusikkensemblet Norwegian Cornett & Sackbuts fremførte vi Monteverdis Magnificat II, folkelige og rytmiske spanske julesanger og noen kjente og kjære sanger i ny drakt. Konsertserien var en del av NCS sin konsertserie «Brennaktuell Barokk», og publikum fikk blant høre mindre kjente instrumenter som zinke og sackbut. Det ble også gjenhør med Vox Humanas CD Yuletide, med musikk fra blant andre Magnar Åm og Benjamin Britten. Dette skjedde i Oslos eldste bygg, Gamle Aker kirke.

Plakat for Gränslyd-konserten

«Gränslyd» med Mats Berglund Trio (vår/sommer 2014)

Gränslyd var en konsertserie mellom Oslo og Stockholm – ”Kongeveien” – som feiret at den norske grunnloven av 1814 også var starten på et nært folkelig fellesskap mellom Norge og Sverige. Konsertprogrammet var en lek i grenseland i mange betydninger, mellom folkemusikken og jazzen, mellom stemmen og instrumentet, komposisjon og improvisasjon. Her var Emigrantvisan i flere drakter, Edvard Griegs Våren med vokalimprovisasjon og Vårvindar friska som norsk 17-mai-sang. Her inngikk også norske og svenske folketoner i helt nye arrangementer for kor og trio.

Med oss på laget hadde vi Mats Berglund Trio, bestående av Mats Berglund (fiol), Robert Henriksson (bass), og Daniel Nolgård (piano).

ShakespeareWeb

Shakespeare på Nationaltheatret (november 2013)

William Shakespeares tekster har inspirert komponister til å tonesette både dikt og scener fra skuespill. I november 2013 presenterte Vox Humana, i samarbeid med skuespiller Bendik Østbye Johannessen, et utvalg av disse i Nationaltheatrets restaurant.

I programmet inngikk heksedansen fra Macbeth, alvens skumle vuggesang fra En midtsommernattsdrøm, Hamlets To be or not to be og Ofelias sorg over sin fars død. Gjennom de billedsterke tekstene levde vi oss godt inn i Shakespeares univers av drømmer, skjebne og kjærlighet.

164403_617057128321072_881879025_n

Schnittkes Requiem (april 2013)

I april 2013 fremførte vi Alfred Schnittkes storslåtte og gripende requiem fra 1975. Vi hadde med oss et bemerkelsesverdig orkesteroppsett med piano, orgel, celesta, blåsere, el-gitar og el-bass – og ikke minst en masse slagverk; marimba, vibrafon, pauker, klokker og mere.

I programmet inngikk også Schnittkes «Stimmen der Natur» for 10 damestemmer og vibrafon, Arvo Pärts «De profundis» for mannsstemmer, orgel og slagverk, i tillegg til Pärts «Magnificat».

BellmanVoxV1small

Konsert og ølsmaking med Tomas von Brömssen (november 2012)

I samarbeid med en av Sverige store skuespillere, Tomas von Brömssen, og cembalist Lars Henrik Johansen inviterte vi i november 2012 til et innblikk i Carl Michael Bellmans tekster og musikk. Noen velkjente arrangementer, andre skrevet spesielt for denne forestillingen. Vi hadde også med et par perler av Henry Purcell og Heinrich Schütz.

Musikken ble kombinert med smaking av 4 nøye utvalgte ølsorter.
Det ble tre stappfulle hus med storfornøyde konsertgjengere!

Plakat - Lyst - Juni 2012

Lyst – Sommerkonsert i Margaretakyrkan (juni 2012)

I forkant av en turné i England inviterte vi i juni 2012 til matinékonsert i Margaretakyrkan i Oslo.

Programmet var en skikkelig sviskekompott av korlåter: Fra Ola Gjeilo og Eric Whitacre til Edward Elgar, Poulenc og Lotti. «Eg veit i himmerik ei borg», arrangert av Magnar Åm, var også med. Dette arrangementet kan du høre i korets prisvinnende musikkvideo.

Omhetens_tre_plakat_small

Ømhetens tre – sanger om fortvilelse og trøst (mars 2012)

I mars 2012 fremførte vi konsertforestillingen ”Ømhetens tre” for kor, fire celli og resitasjon. Med på laget hadde vi skuespilleren Ragnhild Vannebo og stjernecellistene Audun Sandvik, Aage Kvalbein, Erlend Habbestad og Ole Eirik Ree.

Magnar Åms oratorium fra 1999 er basert på dikt av Norges store poet Gunvor Hofmo. Hofmos diktning er sterkt preget av tapet av sin nære venninne i holocaust. Hun bruker sterke bilder og uventede vendinger til å sette ord på det usigelige.

Innimellom Magnar Åms verk satte vi inn tre satser fra Claudio Monteverdis ”Sestina” fra 1610. Fire hundre års avstand i tid, men med samme tårer over å ha mistet den elskede.

CD-en Ømhetens tre, med de medvirkende på denne konserten, ble utgitt på Nordic Sound i 2012. Se også presseomtale av konsertene og CD-innspillingen.

Plakat perler for vin

Perler for vin – Konsert og vinsmaking (mai 2011)

I «Perler for vin»-konserten i mai 2011 gjentok vi vår populære kombinasjon av korperler og smaking av vin, bundet sammen av anekdoter om musikken og vinen av vinvert Yngve Torud.

Det musikalske programmet varierte fra Grieg via Mäntyjärvi til Eurythmics, fra saftige Shakespeare-tekster til det sakrale. Programmet inneholdt også en urframførelse av Britney Spears’ «Toxic» i korversjon – et ferskt arrangement fra vår sopran Marthe Susann Åndahl.

Vox humana plakat 2010.11 Yuletide

Yuletide – en fredfull stund med Vox Humana (november/desember 2010)

Før jul i 2010 inviterte vi til en stemningsfull julekonsert i samarbeid med Oslo Gitarensemble. Hovedverket var Benjamin Brittens «A Ceremony of Carols».

På programmet stod blant annet også Brittens «A Hymn to the Virgin», Magnar Åms arrangement av «Corpus Christi Carol», «Eg veit i himmerik ei borg» og «Mitt hjerte alltid vanker» samt to stykker av Andrew Smith med latinske tekster.

Dette konsertmaterialet ble på nyåret 2011 spilt inn på plata Yuletide, som ble utgitt på Quattro høsten 2011. Se også presseomtale av CD-innspillingen.

Folkemusikk

Fasetter av folkemusikk (juni 2010)

Kor er ikke noe vanlig instrument i det norske folkemusikken, men folkeviser og folketoner et viktig grunnlag for mye av korrepertoaret. I denne konserten belyste vi folkemusikken fra ulike vinkler. Programmet omfattet flere arrangementer av den svenske korlederen Gunnar Eriksson. Koret hadde under innstuderingen seminar med Gunnar Eriksson. Lek med tonalitet, rytmikk og improvisasjon var viktige bestanddeler, både i innstuderingen og under selve konserten.

Programmet omfattet også klassiske norske folkevisearrangementer som Øystein Sommerfeldts kor-versjon av Griegs «Haugelåt» og mer samtidsmusikkpregede arrangementer som Magnar Åms «Eg veit i himmerik ei borg».

Bach-Part-Monteverdi

Pärt – Bach – Monteverdi (februar 2010)

Programmet omfattet kjente komponister og til dels kjente verk med et tidsspenn på over fem århundrer, fra renessansen til vår egen tid. Sentralt i konserten stod nordisk premiere av Arvo Pärts «Stabat Mater» for kor og orkester.

Utdrag fra Bachs «Die Kunst der Fuge», to stykker av Monteverdi og Arvo Pärts «Magnificat» kompletterte konserten i en fullsatt Uranienborg Kirke. Orkesteret var satt sammen av musikere fra operaen og filharmonien.

Vox-Humana-POP_web

POP (april/mai 2009)

Våren 2009 presenterte vi program som favnet ulike sider av pop-rock-historien; fra musikaler til grupper som Beatles og ABBA. Noen av høydepunktene var Queen-låtene «Bohemian Rhapsody», «Killer Queen» og «Don´t stop me now».

Vi gjorde også lekkerbiskener som svisken «A nightingale sang in Berkeley Square», Beatles-låten «Martha my dear» og ABBAs «Dancing Queen». Det er ikke uvanlig å bruke kor i denne musikken, men det er mindre vanlig å gjøre musikken helt uten instrumenter. Denne konserten var en lek med – og en hyllest til – den menneskelige stemme.

Eidsberg_plakat2

Midtvintersfred (februar 2009)

I samarbeid med Indre Østfold Kammerkor inviterte vi vinteren 2009 til et variert program i Eidsberg kirke. Gjennomgangstemaet for hele programmet var stillhet og ettertenksomhet. Blant programpostene var Gabriel Faurés «Pavane», «Madrigal» og «Cantique de Jean Racine», Arvo Pärts «Magnificat», Maurice Duruflés «Quatre motets», Knut Nystedts «Peace» og Ola Bremnes´ «Birds» og «Stien».

MusikalskTapas_epost

Musikalsk tapas – Sterke smaker og følelser fra det latinske Europa (november 2008)

Denne konserten var den tredje hvor vi kombinerte ulike sanseopplevelser gjennom smak og musikk. På programmet stod musikk og vin i hovedsak fra det latinske Europa. Hovedverket for kvelden var Romancero Gitano, et verk basert på dikt fra samlingen ’Poema del cante jondo’ av den store spanske poeten Federico García Lorca (1898-1936). I rennessansemadrigalenes stil ble det en kveld med sterke følelser, farver og fornemmelser.

landskap

Åpent landskap – Korklassikere fra 1960 til 2000 (april 2008)

I «Åpent landskap» presenterte vi en variert bukett samtidsmusikk. Vi fremførte blant annet Cecil Effingers «Four Pastorals» for kor og obo – sannsynligvis for første gang i Norge. En del av programmet tok utgangspunkt i Shakespeares poesi: Nils Lindbergs «Shall I compare thee to a summer´s day» og utdrag fra Jaakko Mäntyjärvis moderne klassiker «Four Shakespeare Songs». Verker av Maurice Duruflé og Knut Nystedt kompletterte konserten i Margaretakyrkan i Oslo.

VoxHumanaPlakat

Øl og sang i kloster og kneipe (november 2007)

Denne konserten var en oppfølging av fjorårets vinsmakingskonsert ”SangVinske besvergelser”. God musikk, og sang i særdeleshet, har til alle tider hatt godt drikke som følgesvenn. I løpet av denne kvelden var vi innom fem øl-typer i tillegg til et musikalsk program med mye både kjent og nyinnpakket stoff. Programtittelen henspeilte på at vi i Vox Humana forbeholder oss retten til å både gå i kloster og på kneipen med den samme musikalske oppriktighet. Akkurat som at det finnes skjemt i klosteret, så finnes det alvor på kneipen. Også øl da.

Vox Humana konsert 9 juni

Bach, Brahms og Beatles (juni 2007)

Konserten «Bach, Brahms og Beatles» på Månefisken i Oslo var en alvorlig lek med musikalske stilarter og med klassikere fra tre århundrer; Johann Sebastian Bach fra 1700-tallet, Johannes Brahms fra 1800-tallet og Beatles fra 1900-tallet. Ved å sette sammen nettopp disse tre ønsket vi å gi en opplevelse av hvordan musikk fra tre århundrer faktisk kan framstå som ganske nært og beslektet, bundet sammen av vårt instrument, den menneskelige stemme – vox humana.

SangvinskePlakat

Sangvinske besvergelser (november 2006)

Med konserten «Sangvinske besvergelser» markerte vi oss som et kor med stor bredde i repertoaret – og som er kor som appellerer til alle sanser. Gjennom å kombinere vinsmaking med lettbevegende sang brakte vi et populært konsertkonsept på banen i kor-Oslo.